Monday 23 April 2012

Rezeki....



kalau kita keje dengan gaji 1000, bagi perkhidmatan kita dengan nilai 2000. Dengan harapan, lebihan keje kita dibukakan dengan rezeki lain.

Jika kita keje gaji 2000 tapi nilai keje kita hanya 1000, Tuhan akan tarik dengan musibah.

Inilah yang aku dengar lebih kurang....maknanya kalau kita keje, bagilah lebihan...Insyaallah kita dibukakan dengan rezeki lain...yerlah..macam aku , keje lebih masa contohnya Hari Sabtu dan Ahad, kekadang mesyuarat atau kursus sampai larut malam...tapi tak leh claim keje lebih masa. So aku tetapkan ianya merupakan sebagai tanggungjawab dan menganggap ianya sebagai sedekah jerlahhh sebab aku bersyukur dengan kerja aku sekarang..walaupun aku bebel gak tapi secara ikhlas aku minat kerja aku ni...jadi aku tak kisah...Bayangkan aku kena nyelam dalam laut pada hari sabtu dan ahad tanpa claim.Tu baru satu, banyak lagiiii...

Kita kerja pun kekadang ada yang terlalai waktu kerja..jadi aku anggap lebihan kerja aku tu sebagai ganti jika ada waktu kerja hakiki aku terlalai..manalah kita tahukannn. So itulah selalu aku terapkan pada diri aku.


Jadi aku anggap sebagai khidmat ikhlas kerana nature kerja aku banyak bantu orang awam...
dan sekarang life aku rasanya taklah menyusahkan. kekadang ada rejeki lebih..famili aku pun ok..dan aku bersyukur sangat dengan kehidupan aku sekarang... harapnya berterusan...

So moralnya...banyakkan memberi....jika tak dapat wang ringgit dari segi tenaga pun boleh...bermacam-macam boleh. Yang penting niat kita...ikhlas untuk membantu..


Oklah...bye.

No comments:

Post a Comment