Friday 20 April 2012

Kete baru Preve.....





Sekarang aku pakai kete Persona ( cam kat atas ). Sejibik....Dan tadi aku tengok payslip...ishhh naik ni...dah terpikir nak tukar kete plak. Kete atas aku amik tahun 2007. Masa nak kahwin dulu..., bujang dulu aku tak pakai kete. Just pkai moto jerrrr. Tapi aku tangkap umah duluk wehhh.




Hutang kete ni  ada 28k...lagipun anak nak masuk 3 orang. macam tak muat dahhh.Banyak wooo barang budak-budak ni...  Tu yang tegerak nak transform tukar kete ni..hehehe



Cadangnya nak pakai ni...





terbaru dan terpanas dari ladang...malangnya setelah aku periksa...1.6 cc gak macam persona. tapi boot dia luas..dan banyak aplikasi moden...tapi hutang dalam 75k...ishhhh. tambah tahun lagi...saiznya lebih kurang gakkk.


ishhh kena buar pro and con gakkk. berbaloi-baloi tak?..aku penah sembang dengan taukeh used car. Mostly chinese pakai kete 5 tahun jerr. Then tukar lain sebab susut nilai tinggi sangat kete malaysia ni.Ishhh.


Apa-apa hal bincang dengan bini aku dulu. Pengurusan kewangan camna? Boleh maintain tak? Percaya tak  Persona aku walaupun nak dekat 5 tahun (2007-2012) hanya mencatatkan milage 62k sahaja. Tiada masalah pun...semua ok.aku just tukar minyak hitam, filter, brake pad dan plug...Tayar kena gantilah sebab dah merekah.lama tak jalan. bateri sampai sekarang maintain pakai lagi...

Sebabnya aku jarang bawak kete sebab nature kerja aku ofis depan rumah.pastu banyak meeting kat luar...so kete jarang jalan...tu jerrrr. kalau ke kedai beli barang aku bawak motor sahaja sebab jem kat luar tu...


Bagi akulah...kete proton ni ok cuma jangan lasak sangat...cara pemanduan tu penting..kalau kita lanyak apa kete jerrr pun jahanam..macam toyota unit aku..lanyak gila-gila ( sebab ramai pakai ) sekali servis macam-macam kena.makan ribu wooo.Pemandu plak macam-macam jenis..tu yang masalah. Cara pemanduan....


Oklah..sat ni aku bincang dengan bini aku...kalau ok mungkin tukar kete kot.,....mungkin Proton boleh sponsor kaaa hehehe



Salam.











No comments:

Post a Comment