Tuesday 27 November 2012

Kebebasan Kewangan

Salam sejahtera


Apakah yang dimaksudkan dengan kebebasan kewangan..banyak definasi yang diberikan oleh berbagai pihak berhubung dengan maksud " Kebebasan Kewangan"...Pada pendapat aku ianya bermaksud kita telah bebas dari segala bebanan kewangan hutang yang melanda kita dan pada masa yang sama kita mempunyai kewangan yang cukup stabil untuk menampung hidup kita tanpa memerlukan berhutang.

Itulah maksud aku, dan aku sedang berusaha untuk bebas kewangan walaupun aku rasa ianya sangat jauh. Ianya memerlukan usaha, komitment dan sokongan berbagai pihak untuk mencapainya terutama " BANK"... Yerlah punca hutang kita semua adalah bank..Jadi disitulah puncanya. Kecuali kita tidak terlibat dalam sistem kewangan kapitalis yang mengkehendaki semuanya berhutang untuk hidup.

Dengan keluarga seramai 5 orang, rumah 3 buah dan tanah sikit hutang aku menjangkau 500k, jenuh aku nak selesaikannya.. Jadi aku sedang berusaha untuk segala bentuk taktikal, untuk selesaikan...Yerlah kita kena berfikir strategik dalam hal ini. Ilmu pengurusan kewangan itu penting.

Insyallah niat aku baik sebab tak nak libatkan diri lagi dalam riba harapnya diperkenankaNya..

Sekian



No comments:

Post a Comment