Monday, 27 January 2014

Adakah rumah akan mencukupi bagi pasaran di negara kita...



Salam sejahtera,

Diatas menunjukkan gambar bagi menunjukkan kedudukan penawaran rumah bagi pasaran kita.

- rumah yang di bina baru setiap tahun hanya berjumlah 100 000 buah sahaja sedangkan golongan muda yang terdapat di negara kita seramai 6 juta orang.



Harga rumah bagi 2 storeys bagi Kuala Lumpur dah menjangkau  harga Rm 800 000 sebuah dan di Seremban pula harganya Rm 450 000.

Sementara bagi rumah subsale ( terpakai kot ) harganya menjangkau Rm 500 000 sebuah sementara di Seremban pula harganya Rm 250 000.

Phew..semakin meningkat harga rumah sekarang..Cuba bayangkan 10 tahun lagi.. Boleh ada penurunan harga rumah ? Kecuali sesuatu yang buruk terjadi pada negara kita...


Sunday, 26 January 2014

Kitaran pelaburan..Dimana kedudukan ekonomi kita sekarang...



Ha..aku jumpa jadual kat atas ni....dekat facebook..Dimana kedudukan ekonomi kita sekarang..Ramai kata yang kita berada di pengakhir " boom" dan dijangka akan memasuki " slow down"...Itu pada pandangan mereka dan aku menyokong juga...Ramai yang kata pasaran saham juga sedang mengalami period " boom' sehingga ramai yang membuat kelas-kelas berbayar atau free pasal saham...pasaran rumah agak slow sebab Cukai hartanah ( RPGT ) membuatkan jualan rumah jadi slow sebab manipulator tengah fikir macam nak counter RPGT ni...

Thursday, 23 January 2014

Kenaikan harga barang...

Salam sejahtera..


Nampaknya kenaikan harga barang-barang yang selalu aku guna dah mula merasai kenaikan.. Bulan januari 2014 ni memang terasa. Aku bernasib baik sebab dapat duduk bersama keluarga. Jika aku duduk asing lagi terasa..

1. Bil eletrik aku naik dari tahun lepas..kali ni dah jejak RM 55 sebulan. ( rumah aku tak da aircond dan water heater ).  tetapi penggunaannya tetap sama tapi bilnya naik..

2. Air ..alhamdulilah belum pernah bayar. Semenjak aku duk Selangor ni memang tak pernah bayar air. Mungkin sebab penggunaan yang agak kurang..Bukan aku dan famili aku tak mandi yer...Terima kasih kerajaan negeri Selangor..

3. Minyak petrol untuk motorsikal aku..Tah kenapa dalam 2 hari kena top up. walhal aku hanya ulang alik hantar anak aku ke sekolah dan ke kedai jerr.. Musykil aku..nasib baik aku tak jual motor buruk aku..So aku kerap guna motor lama sebab penggunaan minyak masih lagi kurang. Kena motor aku yang baru tu memang parok lahhh.

4. Pampers anak aku dari harga terdapat kenaikan..Aku perasan memang susah nak tengok rega lama..

5. Barang harian dah mula naik rega..Contohnya biskut yang aku suka makan dah tambah RM 4.00. Perghhh. Belum aku kira yang lain..memang ada kenaikan..


So nak tak nak kita kena hadapi kenaikan barang ni..Kalau tengok FB ada jer rungutan harga barang yang naik..

Apa yang perlu kita buat sebagai pelanggan?..Kurangkan guna dengan harapan harga juga turun sebab dah kurang orang nak beli sebab mahal sangat..ikut aku punya pendapatlahhh..hehehehe




Monday, 20 January 2014

Tahun 2014..


Salam sejahtera..

Rasanya tak lambat lagi aku ucapkan "selamat tahun Baru 2014"..Hohoho..tahun yang dikatakan mencabar..Aku rasa tiap tahun mencabar...Cumanya untuk tahun ini diberikan perhatian khusus kerana pelbagai perkara yang buruk dijangkakan berlaku di tahun ini.

Antaranya kos sara hidup semakin meningkat. Dengan hanya kenaikan harga minyak menyebabkan berbagai kos lain meningkat juga. Ramai yang terkejut..Pelbagai analisis di keluarkan menjangkakan keadaan akan bertambah teruk.. Tak pelulah aku ulas kat sini. tapi yang nyatanya barang-barang memang mengalami kenaiikkan harga. Aku yang biasa shopping di pusat beli belah barang dapur menyedari ada kenaikan harga. Yerlah kita ambil barang yang sama tiap bulan dan dapat melihat kenaikan harganya.. Sehingga aku rasa takut sama gaji yang aku terima mencukupi atau tidak.. Dengan anak-anak yang semakin membesar, maka kos-kos lain juga akan meningkat...

Tiada apa yang boleh kita buat. Cuma kena ubah cara hidup dibandingkan dengan tahun-tahun lepas..Potong  belanja mana yang yang kita boleh potong.. Terpaksa buat untuk memastikan perbelanjaan kita mencukupi tiap bulan...


Saturday, 28 December 2013

Status akhir 2013...




Keadaan rumah sewaku sewaktu diserahkan kepada aku.









Pergh banyak nya sampah yang penyewa aku tinggalkan...








Dalam berberapa hari ni..maka berakhirlah tirai 2013 dan menjelangnya tirai 2014..Bermacam peristiwa terjadi pada aku untuk 2013. Ada yang berjaya di diharungi dengan cemerlang, ada yang terkandas dan ada yang sedang berjalan...


Untuk pembelajaran aku sedang menunggu saat peperiksaan final exam yang akan menjelang minggu depan..Plus satu assignment yang belum siap...Phew..harapnya berjalan baik sebab aku tak mahu sangkut. Cuma lecturer aku ada cakap..U all hanya nak certified sahaja..Yup memang betul..sebab proses pembelajaran aku sebelum ini cukup mencabar dan kos juga amat tinggi... cuma di sini memerlukan kita dipersijilkan untuk membuktikan kita cukup expert perkara itu..Aku akui perkara itu...

Tahun ni tiada aset baru yang aku beli..Cuma aku dah mula masuk beli emas...Adalah sikit sebagai back up. Membebel bini aku..sebab takut tersangkut. Tapi aku ikut kata mentorku..sediakan back up plan apa jua perkara yang kita lakukan..So aku bersedia gak jika ada in case of emergency..Adalah persediaan kewangan jika perlukan exit plan...


Alhamdulilah bini aku juga dapat sambung belajar tahun depan..Insyallah akan menyusul bersama dengan aku..memang rezeki kami sekeluarga..So masa yang kritikal ni harapnya anak-anak aku dapat penjagaan yang sempurna. Semasa usia ni memang cukup kritikal sebab nak membentuk acuan mereka. Harapnya semua berjalan lancar..

Untuk tahun 2014...? Belum tahu apa yang perlu aku buat..Cuma aku targetkan tanah aku kena usahakan sesegera yang boleh...Adios





Saturday, 26 October 2013

Iklan yang menjana duit....




This smartphone automatically Googles any photo you snap! How cool is that? http://curium-cr.com/share/my/3734/4696648

Dapatkan Samsung Galaxy Note 3 dengan DiGi 4G LTE. Hanya RM1,319!  http://bit.ly/1cj3Gpy

OMG, Kesha celup terlepas in KL!! http://bit.ly/1cj3M0v

Potong stim tak kalau tengok movie kat PC lepas tu kena keluar rumah? Ini untuk anda!  http://technetium-tc.com/share/my/3698/4606954

Redeem awesome 8Share merchandise!  http://bit.ly/1cj3VRt

Teknologi 'power' ni boleh buat korang mengidam cip kentang... http://bit.ly/19HpsPb
Dapatkan wang setiap kali anda berbelanja untuk keluarga!  http://bit.ly/1cj42fW

Be a popular hotspot with this little black thing http://bit.ly/1cj46Ms

At 1:22: If you've ever loved someone, listen to what this aunty has to say. http://curium-cr.com/share/my/3756/4696610

How young were you when you pretended to be like this? http://curium-cr.com/share/my/3758/4696602
Watch what happens to underaged kids when they dream of being behind the wheel. http://curium-cr.com/share/my/3760/4696594




[GAMBAR] 9 Benda Paling Pelik Yang Dijual Di Internet http://bit.ly/1cj4eMf

[VIDEO] Cara Nak Cipta iOS 7 Dengan Microsoft Word http://bit.ly/1cj61kl

Kenapa dalam usia 20-an kita tak tahu apa hala tuju hidup kita? http://bit.ly/1cj62Vp

Meet The Man Who Lives Without Money... http://bit.ly/1cj67s7

[GAMBAR] Meja korang macam Mark Zuckerberg punya tak? http://bit.ly/19HvEaa




Wow, #ChurpChurp has got a whole new look! See #TheNewChurp2 for yourself! http://my.sharings.cc/p/57CIs




Hit the Magnum Mini House of Pleasure in Publika to check out the new Magnum Mini range! #MagnumMiniMoments http://my.sharings.cc/p/57CGw