Thursday, 28 February 2013

Cuti belajar dan pindah rumah



      Aku dah mula cuti belajar sekarang ni...memang releks sesangat. Almaklumlah banyak masa free..Macam belajar dulu-dulu..Memang releks sikit tetapi assignment banyak menanti..,. Takper slow-slow aku buat..Cuma pergerakan aku terbatas sebab anak aku tak dapat lagi nursery yang sesuai untuk diaorang masuk.Sebabnya aku baru jer amik anak aku dari kampung. Sebelum ni datuknya yang jaga..

   So kira aku belum menikmati lagi penant lelah belajar lagi sebab kelas pun baru lagi..Kalau tak sentiasa ke library cari info, jumpa pensyarah, photostat nota dan sebagainya. So macam student... Aku sedang cuba nak carikan anak aku nursery yang sesuai dengan dia sebab dia ni special case.

  Dan juga aku akan laksanakan berberapa perancangan aku semasa cuti belajar ni..nak harapkan tempat aku keje untuk kejayaan rasanya aku dah penat dengan politik dalaman.. Jadi aku rasa nak cuba bidang lain pula..At least income aku setaraf dengan kenaikan pangkat yang aku tak dapat kat tempat aku berkerja...So inilah side income.. sekarang adalah juga sikit tetapi tidak berapa memuaskan..Kena touch up lagi sebab sebelum ni aku keje..Tak boleh nak numpukan perhatian sangat. So sekarang ni kira mungkin boleh jalan kot.Lagipun modal dah ada cuma planning jer aku tengah fikirkan....

  Aku pun baru jer pindah rumah..Berserabut lagi. Dengan barang-barang yang masih lagi dalam kotak. Penat pindah wooo. makan minggu rehat nak cover..Mungkin sebab tu ramai yang tak nak pindah. teringat kawan aku yang dah kena pindah lebih 5 kali sedangkan aku baru sekali pun dah rasa perit...Yang merisaukan ialah anak-anak aku sebab nak sesuaikan dengan tempat baru...Itu belum lagi kalau diaorang dah sekolah...




Sunday, 10 February 2013

kesilapan yang kerap dilakukan dalam menguruskan wang

Berikut merupakan antara beberapa kesilapan yang kerap dilakukan dalam menguruskan wang:
  • Sentiasa memberi alasan tidak ada masa sehingga gagal untuk merancang kewangan.
  • Kerap berbelanja dengan menggunakan kad kredit tetapi bayaran bulanan pula hanya pada tahap minimum.
  • Asyik memikirkan mengenai wang sehingga mengabaikan tanggungjawab yang lain.
  • Berbelanja mengikut nafsu sehingga melebihi kemampuan.
  • Sering kali terlibat dalam pelaburan tetapi terlalu cetek ilmu yang ada mengenai produk yang dipilih.
  • Tidak mempunyai simpanan khas untuk digunakan ketika kecemasan.
  • Sentiasa menangguhkan untuk membuat simpanan hari tua dan terlalu mengharapkan simpanan KWSP ataupun pencen tanpa merancang dengan teliti keperluan sebenar sewaktu bersara kelak.

Wednesday, 28 November 2012

Malaysia 4 laos 1

Phw menang gak akhirnya...cuak gak sebab 1st half tu 1-1..At last menang gak 4-1..Tahniah Harimau Malaya...

Tuesday, 27 November 2012

Kebebasan Kewangan

Salam sejahtera


Apakah yang dimaksudkan dengan kebebasan kewangan..banyak definasi yang diberikan oleh berbagai pihak berhubung dengan maksud " Kebebasan Kewangan"...Pada pendapat aku ianya bermaksud kita telah bebas dari segala bebanan kewangan hutang yang melanda kita dan pada masa yang sama kita mempunyai kewangan yang cukup stabil untuk menampung hidup kita tanpa memerlukan berhutang.

Itulah maksud aku, dan aku sedang berusaha untuk bebas kewangan walaupun aku rasa ianya sangat jauh. Ianya memerlukan usaha, komitment dan sokongan berbagai pihak untuk mencapainya terutama " BANK"... Yerlah punca hutang kita semua adalah bank..Jadi disitulah puncanya. Kecuali kita tidak terlibat dalam sistem kewangan kapitalis yang mengkehendaki semuanya berhutang untuk hidup.

Dengan keluarga seramai 5 orang, rumah 3 buah dan tanah sikit hutang aku menjangkau 500k, jenuh aku nak selesaikannya.. Jadi aku sedang berusaha untuk segala bentuk taktikal, untuk selesaikan...Yerlah kita kena berfikir strategik dalam hal ini. Ilmu pengurusan kewangan itu penting.

Insyallah niat aku baik sebab tak nak libatkan diri lagi dalam riba harapnya diperkenankaNya..

Sekian



Thursday, 15 November 2012

Perniagaan dari rumah oleh Irfan Khairi








Berikut adalah beberapa tip dan pesananan kepada anda yang ingin memulakan perniagaan dari rumah:


1. Jadual waktu - Anggap kerja dari rumah sama seperti kerja di pejabat. Pastikan anda mempunyai jadual waktu bekerja, mula pukul 9 dan tamat pukul 5. Sudah tentu, anda menjalankan perniagaan dari rumah kerana ingin lebih kelapangan masa untuk meguruskan isi rumah, bersama anak, memasak, dan sebagainya. Namun amay penting untuk anda menjaga jadual waktu anda sebaik mungkin dan menganggap perniagaan dari rumah juga punyai jadual waktu yang anda tetapkan.

2. Ruang yang tetap - Zaman ini, perniagaan dari rumah sering kali melibatkan Internet. Hasilkan satu ruang di rumah anda yang dinamaan “ruang kerja” di mana, apabila anda memasuki ruang tersebut, mindset anda adalah mindset melakukan perniagaan. Pada mulanya mungkin anda tidak dapat dedikasikan satu bilik khas untuk perniagaan, tetapi, mulakan dengan mungkin mendedikasikan satu sudut di rumah anda khas untuk anda masuki “zon perniagaan” anda!

3. Sokongan keluarga - Pastikan anda mendapat sokongan dan fahaman keluarga dalam menjalankan perniagaan dari rumah. Ertinya, apabila anda di ruang berniaga anda (zon perniagaan) di atas, ahli keluarga lain faham keadaan di mana anda tidak boleh diganggu. Latih anak-anak bahawa anda perlu bekerja di ruang itu dan tidak boleh diganggu. Mungkin bergilir bersama suami/isteri untuk menjaga anak-anak ketika masa menjalankan perniagaan.
Sememangnya menjalankan perniagaan dari rumah menjadi impian ramai. Namun, ia tetap mempunyai cabarannya. Dengan disiplin diri, serta sokongan keluarga, berniaga dari rumah bukan lagi satu impian- ia akan menjadi realiti!

sumber : http://www.irfankhairi.com/blog/perniagaan/perniagaan-dari-rumah-pesanan-saya/


Wahhhh ni nasihat terbaik dari irfan Khairi...Sementelah aku nak sambung belajar mungkin ada masa banyak ruang masa..Lgpun aku cadang amik coursework..


InsyAllah aku cuba ikut apa saranan dia..


P/S : tapi ruang keje umah aku kena kemaslahhhh....


Azam

tanah kosong



Salam,

Tanah ni dah lama aku dan bini aku beli...Tanah kosong jer.... gambar kat atas ni sempadannya.. sebenarnya planningnya nak buat tapak umah jerrrr...Yerlah umah sekarang mahal dan rasa tak berbaloi nak beli, so pas pencen mungkin nak migrate kat Muar plakkk.

luas 1 ekar jerrrr. Memandangkan aku akan sambung belajar so aku buat keputusan nak usahakan tanah ni sikit-sikit..Dulu buat loan beli tanah ni so bayar buta jerrrrr. takda hasil so kena buat sesuatu..At least ada income. Cuma masalahnya masa aku sangat terhad. Dengan kerja tak menentu asyik travelling sahaja dan aku duk kat belah utara ni menyekat usaha..

So rasa-rasa dengan 1 ekar ni tanaman apa yang sesuai?..Kurang jagaan tetapi ada income cikit-cikit masuk kira oklah...


Azam

Monday, 8 October 2012

Taktik kotor penjenayah ( Awas wanita )




Salam,


Aku jumpa ni dekat FB aku. Taktik kotor penjenayah untuk memperdayakan wanita.. Lelaki ada ka? Memasukkan ubat tidur ke dalam air kotak dengan picagari... Selepas itu di gam kembali seperti gambar diatas... Cekap bukan...


So moralnya jangan mudah percayakan orang yang memberikan minuman sebegini kepada kita.. Just beware.